Hoe krijg je een online community in beweging?

Vroeger was het alleen met marktonderzoek te achterhalen was wie de fans en gebruikers van je merk, dienst of product waren. Tegenwoordig is het door de online community’s gemakkelijk geworden om 1 op 1 contact te zoeken met je gebruikers en fans.

ZET JE ONLINE COMMUNITY IN BEWEGING!

Maar het bouwen van een Online Community is afhankelijk van menselijk gedrag, techniek, communicatie en motivatie. Niet iedereen is namelijk van plan om zich aan te sluiten bij een online community. Hoe kan je zorgen dat de mensen zich aansluiten. En hoe kan je de grote groep mensen aanspreken op hun intrinsieke motivatie om de groep te laten bewegen? In deze blog vijf stappen hoe je een online community in beweging kunt krijgen.

TIP 1 – STEL EEN GEZAMENLIJK DOEL;

Acommunity in beweging krijgenls je niet weet welke kant je op gaat, dan zal het een chaos worden om grote groepen te bewegen. Het begint zelfs één laag dieper. Namelijk bij het opstellen van een begrijpelijke doel en een begrijpelijke missie voor het bedrijf. Als de interne medewerkers weten waar ze naar toe werken zullen ze de juiste richting op gaan bewegen. Vaak maken bedrijven gebruik van mission statements. Deze zijn vaak te onduidelijk en moeilijk zijn waardoor de interne medewerkers niet weten waar ze voor aan het werk zijn.

Als het interne doel duidelijk is, zullen medewerkers meer gemotiveerd zijn om ook de doelen voor de merken, producten of diensten te bereiken. Als het doel duidelijk is voor de consumenten zullen ze zich sneller aansluiten bij jouw online community. Heeft jouw dienst als doel te ontzorgen? Zorg dan dat dit in alle facetten van de communicatie wordt doorgetrokken en dat de consumenten zich hiermee vereenzelvigen.

TIP 2: START MET AMBASSADEURS;

Als je vanuit niets een online community wilt bouwen, is het vrij lastig om de spreekwoordelijke sneeuwbal aan het rollen te krijgen. Vaak begint het bouwen van de online community met interne medewerkers die jouw profiel gaan liken en de content gaan delen. Deze zogeheten ambassadeurs zijn zeer nauw betrokken bij je product, bedrijf of dienst. Je kunt er ook voor kiezen om deze ambassadeurs extern te zoeken. Denk aan trouwe gebruikers die je beloond met producten als ze je helpen met het promoten van je producten, bedrijven of diensten.

Deze fans zijn een betrouwbare weerspiegeling van de uiteindelijke online community. Ontwikkel samen met deze fans een content strategie. Bespreek met hen wat ze willen zien en wat ze willen hebben aan informatie. Zo zal je een zeer rijke basis neerleggen voor je online community. Een mooi filmpje die je ongetwijfeld gezien hebt is het filmpje van een eenzame man die compleet uit zijn dak ging op een muziek festival en waarbij het aan het eind van het nummer een feest is met honderden mensen die dansen.

TIP 3: WHAT’S IN IT FOR ME? WHY SHOULD I FOLLOW?

Zorg dat je niet via een eenrichtingsweg communiceert met je online community. Maar zorg dat duidelijk is wat de fans / volgers kunnen krijgen als ze lid / fan worden van jouw community. Creëer interactie en biedt exclusieve voordelen voor de volgers. Dit kan in de vorm van exclusieve previews, extra voordeel of korting of invloed op de ontwikkeling van het merk, product of dienst. Maar het belangrijkste is dat je de volgers informeert over hun voordelen en wat ze van je kunnen verwachten. Een duidelijke waarom zorgt voor meer en trouwere volgers.

TIP 4: MAAK EEN CONTENT PLANNING

Zorg dat je een interessante content planning maakt n.a.v. de vorige tip. Door vooruit te denken, zorg je dat je consistentie behoud en dat de volgers weten wat ze van je kunnen verwachten én dat ze dit ook echt gaan krijgen. In mijn eerdere blog heb ik al behandeld in mijn blog: 7 manieren voor interessante content.

TIP 5: BLIJF GEFOCUST! HOU HET POSTEN VOL!

Het is zeer belangrijk je goede intenties vol te blijven houden. Niets is zo funest voor de kwaliteit en groei van je online community dan het actief starten én vervolgens het stoppen met posten van berichten. De mensen volgen je dan nog wel, maar zijn je bedrijf, product of dienst vergeten. Als je vervolgens na een aantal jaren wel weer gaat posten kan het vragen opwekken bij je fans. Want je fans zullen ongetwijfeld deken;  heb ik er echt voor gekozen deze partij te volgen? Ik weet er niets meer van, dan ontvolg ik maar!

En besef je dat je deze weglopende fans niet gemakkelijk weer zover krijgt dat ze je gaan volgen.

HET IS MOEILIJK OM FANS IN JE COMMUNITY TE WERVEN EN GEMAKKELIJK ZE TE VERLIEZEN

Een online community opstarten is veel werk, maar het onderhouden is net zo veel, zo dan niet nóg meer werk. Besef je dit goed zodra je de keuze gaat maken om de online community te bouwen. Want het is moeilijk om fans te werven, maar behouden kost minstens zoveel tijd. Zorg voor FOCUS en maak van elke online community een groot succes! Hulp nodig? Neem gerust contact met mij op!